17 timmar härifrån-Fanny6a

                             17 timmar härifrån

 

Författarporträtt:  Cilla Nauman föddes 16 juli, 1960 och är 54år. Hon har jobbat i en bokhandel, som författare och journalist. Hon jobbade som kriminalreporter under de åren Olof Palme dog och Cilla bor i en lägenhet i Stockholm.

Sammanfattning: Boken handlar om Tom så ska få följa med sin bästa kompis Kalle till Colombia under jullovet. Kalles familj åker dit för att leta efter Kalles plastpappa Juans moster som han har tappat kontakten med. Men Toms föräldrar är väldigt oroliga eftersom att de ska åka till Bogota där de sker flest mord och kidnappningar.  I Colombia letar de efter mostern men hittar henne inte och Kalle blir sjuk. När de åker från staden till massa fattiga byar väcker de massa tankar hos Tom.

Personbeskrivning: Tom är en 17 årig tuff kille som är självsäker men ändå osäker på sig själv ibland, han har ett stort hjärta som visar sig när de träffar de fattiga barnen och är väldigt trovärdig.

Omdöme: Jag tycker att boken är väldigt känslosam, intressant och spännande. När de skriver om de fattiga barnen och om Toms tankar om dem så tänker man efter väldigt mycket själv. Han tänker också väldigt mycket på hemlängtan och längtan efter hans föräldrar.

 ” Jag tänker på en sak där under vattnet.

Mamma!

Men när jag tänker på henne gråter jag ännu mer och måste dyka igen för att ögonen svider och svämmar över hela tiden.

Jag vill inte gråta under vattnet.

Jag vill inte längta hem.

Jag vill vara hemma.”

 Den är ganska lättläst och man tröttnar inte på att läsa boken för de händer mycket olika saker hela tiden. Tom tänker mycket i boken och de är lätt att förstå vad som är tankar så man inte blir förvirrad.  

Jag rekommenderar den här boken och ger den poäng 10 av 10.

Av Fanny 6a

Allmänt | |
Upp