Bokrecension av ”Marcelo i den verkliga världen”, Malin 6a

 

Författarporträtt:

Författaren heter Francisco X. Stork. Han föddes 1953 i ett kloster i Mexico. När han föddes hetta han Arguelles i efternamn. Men när hans mamma gifte sig med Charles Stork blev han adopterad av honom och bytte då efternamn. När han var sju år fick han en skrivmaskin och började då skriva. Två år senare flyttade han till USA och där bor han fortfarande nu.

Nu är han gift och har två vuxna barn.

När han inte skriver så arbetar han som advokat. Hittills har han skrivit fem romaner.

 

Sammanfattning:

Det handlar om en kille som är sjutton år och heter Marcelo. Han är en lite annorlunda person som har en sjuktom som dras åt Aspberger, men det är ändå inte riktigt det. De flesta som har den sjuktomen har ett specialintresse, för Marcelo är det religion.  En till speciell sak med honom är att han pratar i tredje person om sig själv och andra.

På sommaren ska Marcelo jobba på sin pappas advokatbyrå. Där får han en chef som heter Jasmine och är några år äldre än han själv. På jobbet hittar han en bild på en skadad flicka i hans ålder som gör det svårt för honom. Ska han välja att hjälpa henne eller ska han skydda sin pappas firma? Och ska han lyckas träffa flickan?

Boken handlar om hur Marcelo klarar sig i den verkliga världen. En som hjälper honom mycket är Jasmine, de börjar bli mer än bara jobbarkompisar…

Personbeskrivning:

Marcelo är sjutton år. Han är inte riktigt som alla andra. Han har ett väldigt stort intresse för religion som han kan väldigt mycket om. Att ha ett sådant intresse är typiskt för den Asperger-liknande sjukdom som han har. En till unik sak med honom är att han pratar i tredje person.

 

Omdöme:

Jag har inte läst någon liknande bok förut men jag gillade den boken. Jag gillar att han inte är som alla andra för det gör honom bara ännu mer unik. Jag tycker också att det var roligt att läsa en bok från ett annat land då man fick en annan bild av hur det såg ut.

Det jag minst gillar med boken är början då den är lite förvirrande. Men efter ett tag så kom jag in i den och då blev den mycket bättre.

 ”Jag vill att du jobbar på advokatbyrån i sommar.”

Jag valde det här citatet för att det var efter det som Marcelos liv förändrades.

Av mig får den här boken 4 av 5 stjärnor.

 

Allmänt | |
Upp