Bokrecension Elis 6B

BOKRECENSION
Författaren av boken ``Pojken som levde med strustar´´Monica Christina Zak, född 27 januari 1939 i Dresden i Tyskland. Är svensk författare och journalist. Hon är uppvuxen i Örebro, är utbildad på handelshögskolan i göteborg och journalistinstitutet. De flesta av hennes böcker utspelar sig i central- eller sydamerika och hon har skrivit runt 45 böcker totalt och några av dem är: Alex Dogboy,Pumans dotter,Oskar Storm på den obebodda ön och Pojken som levde med strutsar. Hennes bok Pumans dotter filmatiserades år 1994 och vann därmed guldbaggen 1995 för bästa regi.
HANDLING
Boken handlar om en tvåårig pojke som reser i öknen med sin släkt när hans mamma Fatma hittar några strustsägg men när hon är påväg att ta upp dem kommer en stor sandstorm in.ligger Hadara kvar i strutsboet men hans mamma var inte där utan det stog två strutsar som hette Makoo och Hogg.
Makoo tyckte att pojken lät förskräckligt när han grät. När Hadara hade fått något att äta blev han genast mycket gladare. Några månader senare lärde sig Hadara att prata med sina tankar såsom strutsar gör.
Några år senare kunde han börja springa och röra på sig började han springa emot alla djur han såg med flaxande armar och det gjorde djuren rädda så Hadara blev nästan som deras vakt. En dag hittade hadara och strusarna några övergivna tält och i ett av tälten fanns det en matta men Hadara visste inte vad det var men han visste att han hade hört ordet förut. Efter det fick konstiga ord som Fatma och kamel som han också kände igen.
En dag frågade Hadara Makoo om hon var hans riktiga mamma men då sa Makoo att han var en annan art och att dem hade hittat honom när han var liten.
Det kom en jägare till öknen som hette Nick och hans guide . De satte ut en massa fällor och en dag sprang en strutsunge iväg och Hadara sprang efter men hann inte få tag i ungen innan den sprabg in i fällan. Hadara slog och sparkade för att få yt honom men det gick inte och i samma ögonblick hörde Hadara ett brummande ljud och sprang genast och gömde sig bakom en sten. Det kom en bil som lastade upp fällan på flaket och åkte iväg och Hadara började springa efter och kom till Nicks läger och såg strutsen stå fastbunden i en stolpe och bredvid en röd sak som rörde på sig (eld). Han sprang fram och kände på den röda saken och gav ifrån sig ett skrik så att Nick vaknade och såg en naken pojke springa iväg med strutsen. Efter att ha sett en pojke som räddade en struts åkte Nick hem till New york för att göra en film om pojken så han ringde ett filmbolag och dem gick med på att följa med och filma.
När det hade gått väldigt länge och de inte hade hittat något började saker gå väldigt dåligt för dem och filteamet hade börjat sluta tro på honom så det tog inte alls lång tid innan filmteamet bestämde sig för att åka hem.
Några månader senare hittade en nomad i öknen pojken och tog med honom till en man som var öknens bästa jägare och han sa att han hade hört om en släkt som hade tappad sin son för många år sedan så han tog med Hadara till en flock och frågade efter Fatma. Det kom ut en kvinna ur folksamlingen och frågade vad som hade hänt och då sa jägaren att han kanske hade hittat deras son. Fatma trodde inte sina ögon men det var deras son.
Sedan levde han med människor och lärde sig prata och levde precis som en vanlig människa.

PERSONBESKRIVNING
Hadara är en pojke som försvann från sin mamma och pappa när han var två år och levde sedan med strutsar poch lärde sig prata med djur. Som person är han väldigt lekfull och glad och gillar inte att vara ensam. Hadara är väldigt modig men ibland är han inte alls modig utan mer feg.

OMDÖME
Jag tyckte att boken var väldigt bra och jag fastnade i den så jag bara skulle kunna läsa hela tiden. Jag tyckte att den var spännande och det hände saker typ hela tiden och den var inte alls långtråkig. ``Han såg strutsungen bredvid elden och gubben i solstolen och blev förskräckt´´. Jag ger boken 5 av 5 strutsar!:)

Allmänt | |
Upp