Bokrecension, Jellicoe Road, Lukas

Författarporträtt

Melina Marchetta är en australiensisk författare,hon föddes den 25 mars 1965 i Sydney. När hon var 15 hoppade hon av skolan p.g.a dåligt självförtroende. Sedan började hon på handelsskola, jobbade på en bank och en resebyrå. Efter arbetet var självförtroendet bättre och hon började plugga till lärare på Australian Catholic University. Hon har jobbat på en pojkskola i Sydney som lärare i engelska, italienska och historia. Men nu skriver hon på heltid, ”Saving Fransesca”, ”Jellicoe Road”  och ”Looking for Alibrandi” är några av hennes mest framgångsrika böcker och den sista vann 1992 Children's Book of the Year Award: Older Readers. 

 

Sammanfattning

Boken handlar om en tjej på en internatskola i Australien. Den ligger strax utanför Sydney tor jag. Den här tjejen, Taylor, blev vid 11 års ålder lämnad vid 7-eleven av sin mamma och blev där hittad av en tjej som heter Hannah. Hannah har uppfostrat Taylor och har tagit hand om henne i flera år. 

 

Efter några år när Taylor på Jellicoe Station kommer det en kille och ställer sig några meter bort. Hon känner igen honom, det har gått ett rykte om att han har dödat sin egen far.

”Vet du när nästa tåg till Yass kommer?” frågar Taylor.

”Dra åt helvete” får hon till svar

”Har redan varit där. Tro mig. Det är överreklamerat” svarar hon och killen som heter Jonah Griggs ler lite. De pratar hela vägen och när tåget spårade ur slog de följe för att hitta Taylors mamma. Men efter tre nätter stack han och svek både Taylor och hennes mamma. 

 

Taylor är elevhems ledare på internatskolan, vilket betyder att hon tar hand om alla och är som en extra ledare där. Hon får såklart hjälp av Hannah och lärarna på skolan. Men en dag är Hannah borta och ingen vet vart hon har tagit världen.

 

Personbeskrivning

Taylor är en tjej på en internatskola i Australien. Hon är elevhems ledare för ett av elevhemmen på skolan. När hon var 11 blev hon lämnad på 7-eleven av sin mamma och där blev hon upphämtad av Hannah. Hannah har blivit som hennes nya mamma eftersom hennes riktiga mamma svek henne. Jag tror att hon är ganska modig av sig, hon är inte så ’’sprallig’’ utan mer typ hård och inte så pratsam av sig. 

Omdöme

Jag har inte läst jättemycket i boken för jag tycker den är väldigt svår att förstå och lite konstig… Jag har därför inte sett någon anledning att läsa den eftersom jag inte förstår så mycket. ”Territoriekriget har varit en del av vardagen på Jellicoe School så länge jag kan minnas” Liksom, vadå territoriekrig? Det har inte nämnts något om det innan i boken. Jag har iallafall inte märkt något. Jag ger boken 2/5

Allmänt | |
Upp