Bokrecension Malin 6b

Jag har läst boken Ljus ljus ljus.

FÖRFATTARPORTRET: Författaren av boken heter Vilja-tuulia Huotarinen. Hon är född 1977 och är alltså 42 år. Hon är en ungdomsförfattare och poet. Hon har nominerats till literaturpriset några gånger. Vilja-tuulia Huotarinen är född i Finland och hon bor fortfarande där. Den som har översatt boken heter Janina Orlov.

 

SAMMANFATTNING: Det handlar om en tjej som heter Mariia och hon är 14 år. Mariia bor i Finland och hon vill att något ska hända i hennes liv.
Det flyttar in en tjej som heter Mimi. När Mariia ser Mimi ser hon ljus ljus ljus men inuti henne är hon deppig. De umgås väldigt mycket och sen blir det något mer som de håller hemligt men sen händer det en sak med Mimi.
Det har nyss skett en explotion i Tjernobyl i Finland. Då slutade Mariia prata med sina föräldrar.

 

OMDÖME: Jag tyckte att boken inte alls var bra. Jag förstod inget av boken och det var svåra ord och meningar man inte förstod. 0-5 stjärnor får boken 1 stjärna av mig. Om jag skulle rekomendera denna bok till någon så skulle jag rekomendera den till någon som är bra på att läsa och som har tålamod för det är svårt att komma in i boken.

 

PERSONBESKRIVNING: Jag tänkte beskriva Mimi. Hon är en tjej som har det svårt för hennes mamma är död och hon röker. När Mariia ser på Mimi ser hon ljus men nånstans i henne är hon inte rikitigt glad utan sorgsen. Mariia beskrev Mimi som blek och mager

Allmänt | |
Upp