Bokrecension på Hemlös, Henrik 6A

Sarah Lean författarporsätt

 

Boende

Sarah föddes och växte upp i Wells (England) men bor nu i Dorset. Där lever hon med sin man, barn och hund.

Tidigare jobb

Hon har jobbat som en sid planerare i en nyhets tidning, att tillverka stenciler och trädgårdsmästare. Innan hon blev författare var hon lärare.

Hur började Sarah skriva?

När Sarah var 10 år kom hennes mamma hem med en skriv maskin. Sarah frågade alltid om hon fick skriva en historia själv. Hon började skriva berättelser då och då. Gömde de ibland. Ibland visade hon de för sin mamma.

Bibliografi

 

 

 

Hemlös 2012

 

En häst för ängel 2013

 

Den föreviga valen 2013

 

Hjälte 2014

Sammanfattning till Hemlös

 

Boken ”Hemlös” handlar om en tjej som heter Cally Fisher och är skulle jag gissa 12 år. Cally är väldigt lugn men samtidigt väldigt envis av sig. Jag fick känslan av att hon är lite mystisk och lite av en ensamvarg.

Callys mamma har dött i en trafik olycka. Men Cally kan se sin döda mamma. Cally försöker berätta det till sina familjemedlemmar. Men varken storebror Luke eller pappa tror inte på henne. De vill inte ens prata om henne. Tillslut slutar hon prata helt, hon säger inte ett ord.

En mystisk hund är alltid med mamma och den drar sig till Cally. Hunden har någonting med mamma att göra.

Boken utspelar sig i England.

Omdöme

Boken tycker jag var ganska dålig och långtråkig. Det var ganska ointressanta karaktärer och det kändes som ingenting hände.

Men mot slutet började faktiskt boken bli väldigt bra.  Jag glömde nästan hur långtråkig den hade varit. Boken blev mystiskt och spännande. T.ex. när Jed sa ”den här damen som gav mig hunden. Det var jag som hittade henne… efter bilolyckan… och jag försökte hjälpa henne.” fick man en riktig tankeställare. Och några hintar blev lösta.

Boken får 2 och ½ chokosblad

”dålig början, men ett spännande slut!”

 

Allmänt | |
Upp