Brev från en slav flicka, Jonas 6B

                                    Bokrecension av Brev fån en slavflicka , Jonas 6B
 
 
 
 
     Sammanfattning 
 
Brev från en slav flicka handlar om Harriet Ann Jacobs som är en slavflicka och skriver brev till släkt och nära om hur hon har det och så.
  Harriet är 12 år (i början av boken inte hela) och bor i den lilla staden Edenton, North Carolina som ligger i USA. Hennes godhjärtade ägare Miss Margaret ligger för döden. Harriet hoppas på att bli frigiven, men ärvs i stället den hårda Dr Norcom. när hon inte vill bli uttnytjad längre gömmer hon sig i ett litet vindsutrymme. Efter 7 år lyckas hon rymma och lever i en liten stuga, medans den hårda Dr Norcom gör allt för att hitta henne. 
 
 
     Författarporträtt
 
Boken var orginellt skriven av Harriet Ann Jacobs, men har blivit översatt och om gjord av andra, så jag antar att jag ska skriva om Harriet.
 
Harriet Ann Jacobs föddes 1813 och dog 1897. Harriet hade två barn Joseph och Louisa hette de som hon hade fått med Samuel Sawyer. Harriet har en bror som heter John som också är en slav med hon.
                                                                                           
                                                                                      och lite av det där  |
                                                                                                                  |
                                                                                                                  |
                                                                                                                 V
Personbeskrivning
 

jag tänker beskriva Harriet Ann Jacobs, huvudkaraktären (det stog inte så mycket om de andra så nu skriver jag om hon igen)
 
Harriet hade en rätt så svårt liv för att hennes föräldrar dog när hon var väldigt tidigt, hennes mamma dog när hon var 6 och hennes far snart efter, så hennes moster sköter om henne. ungefär ett år efter hennes mors död dog hennes godhjärtade härskarinna miss Margaret och Harriet ärvdes av den mycket hårda Dr Norcom. 
   Harriet skriver ner allt som händer i en bok till hennes släkt och en väldigt nära. hon skriver om att t.ex rädslorna hon fick när hon såg sitt namn i tidningen efter hon hade rymt att Dr Norcom skulle betala ett antal dollar för den som hitta henne. hon skriver rätt så detaljerat om mycket.
 
 
(P.S Personbeskrivningen och författarpotträttet kan man tekniskt sätt säga är samma bar att jag valde att sätta sakerna i olika saker.)
 
 
Omdöme
 
Boken var inte så bra jag tyckte den var lite krånglig i början för att det var mycket namn och saker som hände och det var mycket fel stavningar, för att den är direkt översatt så de bara översatte det så en mening såg typ ut så här "vet du mor. Jag har vari nedri med en sak" eller "en lång olyckli dag. Moma lagga frukost, grädda fem kykklingpajer och gikk av och an mellan värdhuset och rådhuset och dokktor Norcoms hus "så det tyckte jag var jobbigt med boken, men den var också väldigt lång tråkig det hände inte mycket alls det var inte en så speciell rekommendation om du fågar mig, men om du vill veta hur det är att leva som en kvinnoslav så kan jag rekommendera den antar jag.
 
Det hände inte så mycket så den får bar  3/10 av mig jag tycker om den här sortens böcker när det inte händer så mycket jag kan bli lätt uttråkad.
 
 
Allmänt | |
Upp