Tom Sawyers äventyr - Gusten 6B

                                                               Tom Sawyers äventyr

Sammanfattning - handlar om Tom Sawyer när han bor med sin moster Polly, Tom går i en vanlig grundskola och söndagsskola. Tom är en riktig buse och hammlar alltid i trubbel och får skäll eller smisk av lärare men hans vårdnadshavare Polly skulle aldrig skada Tom, men detta stoppar aldrig henne från att bli arg på honom. Tom's föräldrar är avlidna när boken urspelar sig och boken säger inte varför dom dog. Det utspelar sig en massa olika händelser i boken men jag vill att du läser dom själv, desutom förlorar du inte så mycket tid av ditt liv om du inte gillar det för boken är ungefär 70 sidor. Men iallafall jag vill säga början av några av domhär händelserna, ett exempel är när Tom försöker få bort vårtor med en död katt men han vittnar ett mord. Ett annat exempel är när han blir inlåst i en grotta med en viss person. Det tredje och sista exemplet är när ger sig ut för att hitta en skatt. Tom Sawyers äventyr var originellt skiven på engelska men den har blivit översatt av Maj Bylock.

 

Person beskrivning - Tom är en person som går i vanliga skolan och söndagsskola, han bor med sin moster Polly och han är väldigt busig helt generelt, så t.ex skolan eller hemma, detta gör också så att han inte lyssnar på lektionerna och får offta smisk av lärarna. Han är inte rädd för att göra busiga saker heller, tillexempel en gång smög han ut mitt i natten och mötte Huck, alla anser Huck vara stans trubbel, han har inte vårdnadsförhavare och går inte i skolan. Dom säger inte hur gammal Tom är i texten men av vad han gör så skulle jag gissa att han är runt 10 år gammal (det är Huck också.) Han är också kreativ till exempel när han skulle måla ett plank (vilket som han ofta blir tvingad till, måla plank) men fick andra att göra det åt han och betalade folk för det. Eller när han (som sakt tidigare) smög ut mitt i natten med Huck och skulle gå till en kyrkogård med en död katt för att få bort vårtor. Tom har många vänner men ingen speciell han hänger med. Om man skulle beskriva Tom's utseende så skulle man behöva kolla på framsidan på boken och utegå från det, Tom är blond och har blå ögon. Han brukar väldigt ofta ha hängslen, det ser man på framsidan av boken och han säger det ett par gånger i boken.

 

Författar porträtt - Tom Sawyers äventyr är skriven av Mark twain, eller det är hans för fattar namn, hans förelsenamn var Samuel Longhorne Clemens, men hans ''smeknamn'' är Mark twain. Mark twain var född den 30 November 1835 i en liten stad som heter Florida i Missouri mitt i U.S.A, nu kanske du säger att jag har fel och att Florida är en delstat i U.S.A, men nej, det finns faktiskt en liten stad som heter Florida i Missouri. Mark twain dog 21 april 1910 i Reddig i Connecticut, ett ställe lite utanfär New york i U.S.A, han blev 75 vårar gammal. Han ligger just nu begraven i Woodlawn's kyrkogård i New york.

 

Omdömme - Tom Sawyers äventyr skulle kunna vara bra att läsa om man ska kunna lära sig att läsa för den är kort och använder enkla ord. Citat:''Men hur tar man bort vårtor med en död katt?'' Vad som var bra - JJag tycker boken var bra för att det händer nya saker hela tiden i boken eller snarare dom fassnar aldrig på nått speciellt. Boken repeterar sig inte själv, detta hänger ihop med att det händer nya saker hela tiden. Tom Sawyers äverntyr var lätt läst och det var lätt att förstå vad dom menade och vad som händer. Jag tyckte att bokens innehåll var väldigt intressant, t.ex alla händelser i boken . Vad som var dåligt - Det där med att det händer nya saker hela tiden var nästan lite för rörigt, att man inte riktigt förstod vart dom var just nu i boken, om dom var på samma ställe som förut eller om dom hade förflyttat sig till ett annat ställe.
Jag personligen skulle ge Tom Sawyers äventyr 80/100, för jag inte den här genren.
Men om jag skulle ta bort faktan om att jag helt enkelt inte gillade den här genren av böker så skulle jag ge den 90/100

Allmänt | |
Upp